Important Terms of Unity Part 9

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sprite in Important Terms of untiy part 7

स्प्राइट:- Important Terms of Unity

Important Terms of Unity Part 9 के सुरुआत मे हम लोग देखेंगे की स्प्राइट क्या होते हैं।

स्प्राइट जस्ट टेक्सचर्स होते हैं जिनको फ्लैट 3D ऑब्जेक्ट्स पर अप्लाई किया जाता है

models tab Important Terms of untiy part 7

अगर आपको यूनिटी में कोई मेष बनानी है तो यहां पर पहले से दी गई यानी previously  डिफाइंड जो मेष होती हैं उन ऑब्जेक्ट पर इन built-in-meshes  का उपयोग करके आप कोई भी सिंपल मेष बना सकते हैं यानी कि एक ऑब्जेक्ट का मॉडल बन सकते हैं इन प्री डिफाइंड meshes  की मदद से। 

built in meshes Important Terms of untiy part 7

supported files:-

अब बात करते हैं कि किस तरह की फाइलों को यूनिटी सपोर्ट करता है । 

यूनिटी Unity supports .fbx, .dae, .3ds, .dxf, .obj

यूनिटी मे वन जनेरिक यूनिटी 1 मीटर के बराबर होती है। वही बाकी की कुछ softwares  मे जैसे की ब्लेन्डर मे वन यूनिटी 1 सेन्टमीटर के बराबर होती है।

टेक्सचर्स, शेडर्स और मैटेरियल्स:-

Important Terms of Unity Part 9 के अंत मे हम लोग बात करते हैं टेक्सचर्स, शेडर्स और मैटेरियल्स की। 

ये जो ग्राफिकल असेट्स होती हैं।  

इसको हम लोग टेक्सचर्स, शेडर्स  और मैटेरियल्स में बताते हैं। जहां टेक्सचर्स और शेडर्स, मैटेरियल्स पर अप्लाई होते हैं। 

और फिर यह मैटेरियल्स मॉडल पर अप्लाई होते हैं। 

तो इस हिसाब से मैटेरियल्सटेक्सचर्स और शेडर्स  के लिए कंटेनर की तरह काम करते हैं 

टेक्सचर्स फ्लैट इमेज होती हैं जो की 3D ऑब्जेक्ट्स पर अप्लाई होती हैं टेक्सचर्स  से ही मॉडल कलरफुल और इंटरेस्टिंग बन जाता है ।

Arvind

Arvind Kumar is a seasoned educator and expert in programming, game development, mobile app creation, and website development. With a career spanning over 10 years, he has dedicated his life to empowering individuals with the knowledge and skills needed to thrive in the ever-evolving tech landscape. Specializing in simplifying complex programming concepts, Arvind has helped thousands of students—ranging from beginners to advanced learners—master the art of coding. Whether it's building immersive games, designing intuitive mobile apps, or crafting modern, responsive websites, he combines technical expertise with a flair for creativity to make learning both engaging and practical. Beyond teaching, Arvind actively contributes to the tech community by developing open-source projects, delivering impactful workshops, and staying at the forefront of emerging technologies. His approach emphasizes real-world applications, ensuring that learners gain not only theoretical knowledge but also the confidence to tackle professional projects. When not teaching or coding, Arvind enjoys exploring new tools and frameworks, playing games for inspiration, and collaborating with like-minded innovators. He believes that technology is a powerful tool for change, and [their] mission is to help others harness its potential to create, innovate, and succeed.

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